Vaikuttaako tuotteen ulkonäkö ostopäätökseen?

02.07.2020

Vaikuttaako tuotteen ulkonäkö ostopäätökseen? Oletko sinä hairahtanut ostamaan esimerkiksi jonkin kosmetiikkatuotteen vain sen kauniin ja houkuttelevan pakkauksen takia. Hyvä esimerkki on vaikka korealainen kosmetiikka ja Tony Molyn tuotteet, joita koristaa suloiset pandat. Itse ainakin myönnän, että kyllä olen ja vielä monestikin. Nykyään kuitenkin perehdyn ennemmin tuotteen aineosaluetteloon, kuin valitsen ihonhoitotuotteeni pakkauksen värin ja kimalluksen perusteella.

Pakkauksella on tänä päivänä erittäin suuri vaikutus ostopäätökseen. Myös tunteet ja alitajunta vaikuttavat suuresti siihen, mihin rahamme käytämme. Tietysti hyvin tehdyn brändäyksen kuuluukin vaikuttaa tuotteen menekkiin, sehän on markkinoinnin tehtävä. Mietitäänpä vaikka hajuvesipulloja. Jos jokaisen hajuveden pakkaus olisi läpinäkyvä lasinen pullo ja siinä olisi tavallinen valkoinen korkki ja tavallinen valkoinen kirjainfontti, olisi shoppailu melko tylsää. Monesti sellaista tuotetta ostettaessa, joka löytyy lähes jokaiselta kosmetiikkamerkiltä samoine ainesosineen, voi turvautua pakkauksen houkuttavuuteen. Tietysti ostopäätökseen vaikuttaa muutkin seikat, kuin pakkaus. Näitä muita asioita ovat tietysti kosmetiikan raaka-aineet, sekä raha-tilanne ja asenne eli se, kuinka sitoutunut on käyttämään kosmetiikkaa. Monesti ei olla valmiita panostamaan johonkin tuotteeseen, jos tiedetään jo heti alussa, että sitä ei paria ensimmäistä kertaa enempää tulla käyttämään. On myös mielestäni mielenkiintoista, miten olemme tottuneet joidenkin tunnettujen tuotteiden ulkonäköön. Jos mainitsen esimerkiksi vaseliinin pienen pyöreän peltisen purkin, saat heti mieleesi sen pakkauksen, jota tarkoitan. Jos tuote kuitenkin olisi vaihtanut pakkauksensa vaikka väriltään mustaan tuubimalliseen pakkaukseen, et enää löytäisi tuotetta yhtä nopeasti kaupan hyllyltä ja saattaisit valita toisen, kilpailevan yrityksen tuotteen tilalle. Isossa kosmetiikkaliikkeessä vieraillessa on helppo lähestyä sellaisen merkin hyllyä, jonka pakkaukset tunnistaa jo kaukaa. Ne ovat todennäköisesti hyvin markkinoituja ja niiden pakkaukset on tietylle kohderyhmälle suunniteltuja. 

Yritykset pyrkivät kosmetiikkapakkausten värillä, muodolla ja kuvioinnilla luomaan tietynlaisen mielikuvan kuluttajalle. Eikö niin, että vihertävästä kosmetiikkapurkista tulee helposti mieleen luonnollisempi kosmetiikka. Minimalistinen koristelu ja ruskea karhea pahvi tuo mieleen ekologisuuden. Monesti myös esimerkiksi epäpuhtaan ihon tuotteet pakataan vihreän ja turkoosin sävyisiin pakkauksiin ja luulen että tässä on ideana se, että näistä väreistä ihmiselle tulee helposti mieleen puhtaus ja raikkaus. Miehille suunnatut kosmetiikkatuotteet taas ovat usein mustia tai sinisiä.

Itse olen jo niin monia satoja kosmetiikkatuotteita läpi käynyt, että tuotteen ulkonäkö ei enää vaikuta ostopäätökseeni. En kuitenkaan voi väittää, etteikö mielenkiintoni heräisi heti, jos nään jonkun kivasti suunnitellun kosmetiikkabrändin.  Nykyään tarkistan kuitenkin ensin ainesosaluettelon, ja jos mahdollista, myös hieman tuotetta valmistavan yrityksen taustaa, ellei se ole minulle jo ennestään tuttu. On mielestäni monia sellaisia kosmetiikkamerkkejä, jotka tekevät tarinallaan tuotteista houkuttelevia, vaikkei heidän pakkauksensa olisivatkaan kosmetiikkahyllyn näyttävimmät. Suomalaiset Atopik ja Naviter ovat esimerkiksi sellaisia, joita tekee mieli ostaa jo niiden syntyprosessin takia, sillä tietysti omilla valinnoillani haluan tukea suomalaista työllisyyttä ja kotimaisten raaka-aineiden käyttöä.

Nykypäivänä huomaa, että asiakkaisiin vetoaa yhä enemmän myös minimalistisuus ja yksinkertaisuus, sillä paljon esimerkiksi luonnonkosmetiikassa näkee hyvinkin simppeleitä pakkauksia. Nykypäivänä myös muoviton kosmetiikka on nousukiidossa, sillä kosmetiikkaa on alettu pakkaamaan biohajoaviin, puisiin tai kokonaan pahvisiin tuotepakkauksiin. Suomessa esimerkiksi Sulapac niminen yritys valmistaa biohajoavia pakkauksia ja käsittääkseni näitä on jo myyty ulkomaille saakka. Muovi on tietysti kustannussyistä edelleen maailmassa käytetyin pakkausmuoto.

Olisi mielenkiintoista kuulla, vaikuttaako sinulla tuotteen ulkonäkö tai pakkauksen materiaali ostopäätökseen? Voit kommentoida tätä blogipostausta, tai kertoa mielipiteesi Instagramin puolella.