Sometauko ja henkinen hyvinvointi

28.04.2020

Postasin maanantaina Instagramiini julkaisun, jossa kerroin pitäväni ainakin päivän mittaisen sometauon. En kirjoittanut sitä ylös siksi, että se olisi joltain pois tai joku kaipaisi päivityksiäni, vaan siksi, että sen ylös kirjoittaminen toi mielestäni asialle enemmän painoarvoa. Muutenkin olen sen tyylinen ihminen, että se mitä ei kalenterissa tai to do-listalla lue, sitä ei ole. 

Sunnuntaina odotin kovin, että uusi viikko jo alkaisi ja pääsisin olemaan taas energinen ja aikaansaava. En saa viikonloppuisin aikaiseksi mitään sellaista, mitä yleensä viikolla touhuilen ja tämä johtuu varmaankin siitä, että puolisoni on viikonloppuisin enemmän kotona ja haluan viettää hänen kanssaan aikaa. Tällä hetkellä olen palkkatyöstäni lomautettuna, joten minulla on käsilläni valtavasti aikaa panostaa blogiini, sekä esimerkiksi omaan hyvinvointiini. Voin aamulla suunnitella päivän ohjelman täysin itse sen mukaan, mikä huvittaa, nukkua niin pitkät yöunet kuin huvittaa ja syödä juuri sitä ruokaa, kuin huvittaa. Voin myös itse päättää, minkä näköisenä vietän päiväni. Saatan välillä meikata aamulla huolellisesti tai sitten toisena päivänä olen aamuinen lenkkihuppari päällä koko päivän. Maanantai oli esimerkiksi jotain tältä väliltä ja olin puolet päivästä lenkkihuppari päällä ja toiset puolet hyvinkin laittautuneena. Vietin viikon ensimmäisen päivän ulkoillen, pihatöitä tehden, kauppa-asioita hoitaen, sekä uusia orvokkeja istuttaen. Voisi kuvitella, että tämä olisi helppoa ja huoletonta elämää, mutta näin ei kuitenkaan aina ole. Olen vasta hetki sitten oppinut ottamaan hyödyn irti lomautuksestani, sillä alku oli erittäin haastava. En ole koskaan tykännyt sellaisesta elämäntilanteesta, jossa minulla ei ole töitä. Työelämästä kiinnostuneena tämä korona-aika on käytännössä siis katastrofi. Alussa en pystynyt hyväksymään sitä, että korona vei lähes kaikki työni ja siksi lomautus tuntui alussa maailmanlopulta. Jossain vaiheessa kuitenkin käänsin ajattelumaailmani ja päätin laittaa vaaleanpunaiset lasit päähäni ja katsoa elämääni uuden tavan kautta. Tein muutamia kongreettisia muutoksia arkeeni ja otin toisen ajattelutavan. Tilannetta helpotti paljon myös se, että en ole tässä tilanteessa yksin, vaan maailmalla on paljon muitakin työintoisia ihmisiä, jotka ovat lomautettuina. Pomoni sanoi minulle: "Muista, että et ole tehnyt mitään väärää, tämä tilanne ei ole sinun vikasi." Tuo lause rauhoitti minua.

Someähky

Myönnän, että nyt kun olen paljon kotona ja keskityn blogiini, sekä erilaisiin somesisältöihin ja koulutuksiin, välillä tulee sellainen someähky, joka ei helpota, jos laittaa puhelimen tunniksi pois kädestä, vaan siihen tarvitaan 1-2 päivää, tai edes puolet päivästä. Seuraan somessa paljon erilaisia kauneus- ja hyvinvointibloggaajia ja heidän arkeaan ja olen usein ajan tasalla kaikista heidän julkaisuistaan. Minua kiinnostaa kuitenkin valtavasti myös yrittäjyys, liike-elämä ja työelämä, joten esimerkiksi LinkedIn, sekä erilaiset verkossa olevat valmennukset ovat vieneet ruutuaikaani valtavasti viime viikkojen aikana. En sano, että tämä olisi huono asia, mutta kun huomaan seuraavani päivittäin esimerkiksi neljää tai viittä eri some- tai yritysvalmentajaa taukoamatta, tulee kieltämättä ähky. Sitä voisi verrata joulupöydässä tulevaan ruokaähkyyn, jolloin aivot sanovat "Olipas hyvää, mutta nyt ei mahdu enää yhtäkään lusikallista." Nykypäivänä, kun sisältöä ja asiaa on tarjolla 24/7 kaikille, aiheesta kuin aiheesta, on hyvä poimia somesta vain ne itseä kiinnostavat aiheet ja ottaa päivään esimerkiksi "somehetki", jolloin avaa Instagramin ja selaa itseä kiinnostavien henkilöiden tai tilien kuulumiset läpi. Tämä vinkki pätee myös siinä, jos teet töitä sosiaalisen median parissa. On täysin eri asia tehdä töitä sosiaalista mediaa hyödyntäen, kuin selailla eri ihmisten feedejä läpi ilman päämäärää. 

Silloin, kun pidän sometaukoa, se ei minulle tarkoita samaa kuin puhelintauko, sillä yleensä kuuntelen kotona ollessani äänikirjaa, tai jotain podcastia. Pyrin kuitenkin välttämään turhaa puhelimen käyttöä ja jos esimerkiksi saan hyvän idean vaikka uuteen blogipostaukseen, kirjoitan sen ylös pieneen muistivihkoon, enkä käytä puhelimen muistiota. Huomaan olevani someähkyssä, kun esimerkiksi innostavien somevaikuttajien jutut alkaa ärsyttää enemmän kuin kiinnostaa. Uskon, että välillä moni osaa samaistua siihen, miten esimerkiksi motivaatiopuhujien ja hyvinvointibloggaajien storyt ovat täynnä sitä, miten tästäkin päivästä tulee tehokas ja energinen, sekä sitä miten oma jaksaminen on 100% tasolla. Näistä postauksista saa lähes aina voimaa, mutta sitten kun tuntuu, että aivot ovat täynnä somea, ne toimivat täysin päinvastoin ja vain ärsyttävät. Eihän joku ihminen  voi aina olla täynnä energiaa ja tehokas. Ei myöskään jokainen someyrittäjä voi aina tuntea olevansa menestynyt, vaan hänenkin päivissä voi olla epäonnistumisia, tätä ei vain näytetä somessa. Pitää myös muistaa se, että kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. Jos malli tai urheilija postaa someen kuvan itsestään täydellisesti laittautuneena keskellä maanantaipäivää, hän todellisuudessa voi olla sohvalla verkkarit jalassa tai hikisenä urheilemassa. Julkaisujen ajastaminen säästää runsaasti aikaa esimerkiksi yrittäjiltä, mutta ei aina anna täyttä todellisuutta julkaisuhetkestä. 

Henkinen hyvinvointi

Minulle sometauko lisää henkistä hyvinvointiani. Henkinen hyvinvointi tarkoittaa itselleni sitä, että  oma mieli ja elämänasenne on kunnossa. Tietysti henkiseen hyvinvointiin vaikuttaa myös esimerkiksi fyysinen kunto ja tästä syystä olenkin ottanut päivittäiseen rutiiniini kävelylenkit. Tietysti jokaiselle ihmiselle henkinen hyvinvointi tarkoittaa eri asioita, mutta samaa on varmasti se, että koettaa tasapainottaa elämäänsä siten, että oma hyvinvointi on kunnossa. En ole koskaan kärsinyt esimerkiksi mielenterveysongelmista tai oikeasta masennuksesta, joten henkisen hyvinvoinnin määritteleminen ei ole ollut minulle koskaan aikaisemmin ajankohtaista, ennen kuin perustin blogini. Päätin kirjoittavani kosmetiikasta, ihonhoidosta, sekä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Koska lupasin kirjoittaa hyvinvoinnista, piti minun kerrata hetki sitä, mitä se hyvinvointi olikaan ja mistä kaikesta se koostuu. Käytin apunani myös kuvissa näkyvää Omien hetkien kirjaa, jota täytän aina silloin tällöin, kun siltä tuntuu. Sain kirjan läksiäislahjana entisen työpaikkani esimieheltä, joka kehotti minua seuraamaan elämässäni omia unelmiani.

Mielestäni Hidasta Elämää kirjoitti henkisestä hyvinvoinnista hienosti tässä artikkelissa. Tekstissä mainitaan 15 henkisen hyvinvoinnin merkkiä ja osaan ainakin itse samaistua kaikkiin näihin. En väitä, että jokainen kohta toteutuisi kohdallani täydellisesti, eikä niiden kuulukaan, mutta pyrin päivittäin ajattelemaan elämässäni tapahtuvia juttuja tämäntyyppisten asioiden kautta. Osaan antaa anteeksi ja uskallan rakastaa, osaan olla tekemättä mitään, mutta myös panostamaan intohimooni täysillä. Olen joustava ja opettelen sietämään pettymyksiä, sillä ne kuuluvat elämään. Pyrin aina valinnoillani edistämään henkistä hyvinvointiani. Käyn esimerkiksi lenkillä usein myös yksin, sillä silloin pystyn järjestelmään ajatuksiani, unelmoimaan ja haaveilemaan itsekseni, sekä pohtimaan ja suunnittelemaan töihin liittyviä asioita. Omaan hyvinvointiini kuuluu myös se, että meikkaan ja laitan paremmat vaatteet, vaikka olisinkin vain kotona koko päivän. Saan kuulla usein kommentteja, että "oletpa sinä laittautuneena" vaikka itse koen olevani tavallisessa lookissani. Se kuuluu vain luonteeseeni ja edistää hyvinvointiani. Pienen, kevyen ehostuksen jälkeen koen olevani luova, energinen ja aikaansaava. 

Tästä kirjoituksesta tuli todella pitkä ja hyvä niin. Miksi turhaan säästelisin sanojani sellaisen aiheen parissa, josta minulla riittäisi kirjoitettavaa vaikka kuinka paljon. Tällaisen tyhjentävän postauksen jälkeen aivot ovat taas valmiita vastaanottamaan uutta tietoa ja kirjoittamaan erilaista tekstiä, esimerkiksi kosmetiikkatuotteista. Kiitos, jos jaksoit lukea. Haluan myös sanoa, että jos et jaksanut lukea, ei se haittaa, tärkeintä on, että poimit somesta ne juuri sinua kiinnostavat sisällöt ja keskityt niihin.

Ihanaa loppuviikkoa just sulle!